ONZE DIENSTEN
Ontwikkeling van producten en methodieken zie ik als vertrekpunt voor kwaliteitsverbetering. De methodiekbeschrijving is een werkbaar product van wetenschappelijke kennis in combinatie met uw succeservaringen. Daarna volgt een proces van implementatie en verankering. Hierbij spelen volgende begrippen een belangrijke rol.
ONZE DIENSTEN
Hoe voelen uw werknemers zich het meest ondersteunt? Begeleiding op maat, die waardevol wordt bevonden door de werkgever én deelnemers.
ONZE DIENSTEN
Een goede overdracht is het activeren van reeds bestaande kennis, deze aanvullen en er vervolgens mee aan de slag gaan in een oefensetting en de praktijk. Het bevestigt en inspireert.
Instrument: Context en Competentie Index, CCI
Wat maakt dat de cliënt zo zelfredzaam is als hij op dit moment is? Welke interventie is nodig om te groeien in zelfredzaamheid? Welke krachten van de cliënt zelf worden ingezet? Wat wil de cliënt zelf eigenlijk? Vragen als deze spelen een steeds grotere rol bij zorgtoewijzingsbeleid. Daarbij is het hoofddoel aansluiten bij de cliënt en kostenreductie voor de maatschappij.
De Context en Competentie Index (CCI) is ontwikkeld als een screeningsinstrument voor HBO opgeleide hulpverleners die de zorgvraag van een adolescent onderzoeken in opdracht van de Gemeente Rotterdam. De CCI brengt voor de aanvang van de begeleiding in beeld waar de begeleiding zich op moet richten.
De CCI is opgebouwd uit drie tabbladen.
1) De hulpvraag van de jongere.
Deze wordt expliciet weergegeven. Ook wordt er gevraagd naar de verwachting van de jongere m.b.t. de woonbegeleiding. Op deze manier wordt ervoor gewaakt dat het hulpaanbod niet aansluit bij de vraag van de jongere.
2) Taken.
De CCI vraagt naar werkelijke taken, taken in overdrachtelijke zin en de ontwikkelingstaken van de adolescentie. Ook is hier de taak financieel beheer aan toegevoegd, omdat dit een belangrijk leerpunt blijkt te zijn van de doelgroep. Tevens zijn de ontwikkelingstaken van ouderschap toegevoegd, mochten deze van toepassing zijn op de jongere.
3) Beïnvloedende factoren.
Er is onderscheid gemaakt tussen twee soorten beïnvloedende factoren; beïnvloedende factoren van de omgeving en beïnvloedende factoren van de persoon. Deze items geven informatie over welke factoren de sociale competentie, zelfredzaamheid en het begeleidingstraject kunnen beïnvloeden.
Klik hier voor een presentatie over de CCI.
Methodiek: Groeien in zelfredzaamheid
Deze methodiek richt zich op begeleiding van adolescenten die moeten groeien in zelfredzaamheid maar dat (nog) niet zelfstandig kunnen of doen. Waar mogelijk wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van de jongere. Indien nodig wordt een jongere aangespoord en gemotiveerd en waar noodzakelijk wordt er ingegrepen. De methodiek is ontwikkeld met als uitgangspunt dat de begeleiding zo kort en licht mogelijk, en zo lang als zinvol ingezet wordt. Er wordt aangesloten bij de mogelijkheden van de jongere, waarbij de (ontwikkelings-) problemen vanuit een oplossingsgerichte aanpak worden benaderd. De vraag van de jongere en zijn toekomstdroom staan centraal.
De begeleiding is niet gericht op hulpverlenen, maar op het vergroten van de zelfredzaamheid van de jongere. Deze zelfredzaamheid kan vergroten door het “natuurlijke” leerproces en op basis van feedback van de begeleiding. De zelfredzaamheid kan ook vergroten door het versterken van het (professioneel) netwerk van de jongere. In dat geval zet de begeleiding zich in om de jongere wegwijs te maken binnen het enorme reguliere hulpaanbod. Samen met de jongere gaat de begeleiding op zoek naar de meest passende vorm van scholing, (tijdelijke) ondersteuning of behandeling. Door zich te verdiepen in het leven van de jongere, het verbreden van de kennis van de jongere en hem/haar verbinden met verschillende zorgaanbieders wordt er maatwerk geboden.
De zelfredzaamheid-matrix als leidraad voor de intake en rapportage
Het intakeformulier doorloopt alle domeinen van de zelfredzaamheid-matrix. Door middel van het stellen van de juiste vragen komen alle indicatoren van de domeinen aan bod. Naast het gesprek met de cliënt leveren ook observaties, informatiesystemen en collega’s belangrijke kennis op om tot een juiste score te komen. In een Trajectplan wordt beschreven aan welke doelen er komende periode gewerkt gaat worden, en welk effect dat doel heeft op de zelfredzaamheid en daarmee ZRM score van de jongere.
Stel een jongere leer betere sociale vaardigheden. Hierdoor kan zijn sociaal netwerk groeien, hij meer in de maatschappij participeren, maar heeft hij tevens een betere kans op een baan en zodoende wordt dus ook zijn score op financiën beïnvloed. Als de doelen van het trajectplan worden geëvalueerd, kan ook een nieuwe ZRM score worden ingevuld. Niet alle behaalde doelen zijn echter direct zichtbaar op de vrij “grofmazige” zelfredzaamheid-matrix. Daarvoor kan bijvoorbeeld de CCI uitkomst bieden.
Voor trainingen in de ZRM kijk op www.timacademie.nl